Τα κάλαντα του Άη-Βασιλιού (Πρωτοχρονιάς)

Μια βραδιά λίγο μετά την Πρωτοχρονιά του 2019 κάθησα με τον Γιαννιό (Γιάννης Ν. Τσάφος) και μου γνώρισε το χωριό μέσα από τις δικές του αναμνήσεις, μέσα από ιστορίες, μέσα από τραγούδια και κοτσάκια, μέσα και από τα Κάλαντα του Άη-Βασιλιού. "Αυτά ήταν τα παλιά κάλαντα που 'ξερα" μου 'χε πει:

Η Πηγή του Δανακού τον Γενάρη του 2019

                             

Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά

Ψηλή μου δεντρολιβανιά

Κι αρχή καλός μας χρόνος

εκκλησιά με άγιο θρόνος

Αρχή που βγήκε ο Χριστός

άγιος και πνευματικός

στη γη να περπατήσει

και να μας καλοκαρδίσει


Αης Βασίλης έρχεται

από την Καισαρεία


Κρατά εικόνα και χαρτί

χαρτί και καλαμάρι

Το καλαμάρι έγραφε

και το χαρτί μιλούσε


Βασίλη απόθεν έρχεσαι

κι απόθεν κατεβαίνεις


Από τη μάνα μου έρχομαι

και στο σχολειό πηγαίνω

και δε σας συντυχαίνω


Κάτσε να φας κάτσε να πιεις

κάτσε να τραγουδήσεις

και να μας καλοκαρδίσεις


Εμένα οι δούλιοι μου γονείς

τραγούδια δε με ‘μαθα


Μόνο με ‘μάθα γράμματα

που ‘ν’ του θεού ποιήματα

να λέω να πηγαίνω

και να σας συντυχαίνω.


Κι αφού σε ‘μάθα γράμματα

που ‘ν’ του θεού πράματα

πες μας την αλφαβήτα

κι έλα κόψε μας την πίτα.

 

Και το ραβδί του εκούμπησε

να πει την αλφαβήτα


Χλωρό ραβδί ξερό ραβδί

χλωρά βλαστάρια ‘πετα

Κι απάνω στους χλωρούς βλαστρούς

περδίκια κελαηδούσα


Δεν ήταν μόνου πέρδικες

μόνου και περιστέρια


Εσένα πρέπει αφέντη μου

σ’ καριόλα να κοιμάσαι

Πάπλωμα να σκεπάζεσαι

να μην κρυολογάσαι


Κι εσένα πρέπει μάνα μου

στα δέντρα να καθίζεις

με το ‘να χέρι να μετράς

με τ’ άλλο να δανείζεις.

Στιγμιότυπο από τη συζήτηση με τον Γιαννιό


Καλό και ευλογημένο 2021

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η πέρδικα - Αποκριάτικο Τραγούδι

Κοράσι Ετραγούδησε